Jumalanpalvelus on rauhan julistus

150.JPG

Teksti: Kai Vahtola
Kuva: Sally Armbrecht

Seurakunnan yhteisessÀ jumalanpalveluksessa nÀhdÀÀn ja koetaan sanaa, ehtoollista, yhteisöllisyyttÀ, kiitosta ja ylistystÀ.

Jumalanpalveluksen sisÀltöjen joukossa rauhan teema leimaa sitÀ toistuvasti. Messu on rauhan juhla. Rauha ei ole vain punainen lanka vaan se ilmentÀÀ messua kokonaisvaltaisesti. Jumalanpalvelus on erÀÀnlainen rauhan julistus.

24.10. on rauhan rukouspÀivÀ

Kirkkovuoteen otettiin rukouspÀivien uudistamisessa oma jumalanpalveluspÀivÀnsÀ rauhan teemalle. Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvÀlisen vastuun rukouspÀivÀnÀ (24.10.), on hyvÀ tarkastella sitÀ, miten rauha yleensÀ ilmenee messun tai sanajumalanpalveluksen sisÀllössÀ ja kulussa.

Rauhan rukouspÀivÀ avaa nimittÀin seurakunnalle konkreettisen vÀylÀn rukoilla rauhan ja ihmisoikeuksien puolesta sekÀ toimia aktiivisesti. Samalla rukouspÀivÀ on maassamme toimivien kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen yhteinen puheenvuoro, ja se sijoittuu YK:n pÀivÀÀn. RukouspÀivÀ tukee myös samalla viikolla vietettÀvÀÀ kirkkojen kansainvÀlistÀ vastuuviikkoa, jota suunnittelevat erityisesti Suomen ekumeeninen neuvosto ja Kirkon Ulkomaanapu.

Jo jumalanpalveluspĂ€ivĂ€ eli sunnuntai luo jumalanpalveluksen ja rauhan yhteyttĂ€. Tuo pĂ€ivĂ€ on ylösnousemuksen viikoittainen muistopĂ€ivĂ€. Ylösnoussut Kristus tervehtii “rauha teille”. Se on pÀÀsiĂ€istervehdys, joka sisĂ€ltÀÀ lupauksen pimeyden ja ahdistavan pelon vĂ€istymisestĂ€, jolloin luottamus, rauha ja turvallisuus astuvat sijaan.

Rauhan tervehdys on mukana jumalanpalveluksen alkusiunauksessa ja se saattaa meitĂ€ kirkosta pois pÀÀtössiunauksena. Jumalanpalveluksen alussa ja lopussa kuljetaan siis siunauksen portista – ja tuon siunauksen keskeinen sisĂ€ltö on rauha.

Rauhaa rukoillaan maailmaan ja omaan elÀmÀÀn

Jumalanpalveluksessa on lĂ€snĂ€ myös rukous rauhan puolesta. Varhaisimmassa vuororukouksessa keskeinen sisĂ€ltö on ollut rauha – “Rukoilkaamme rauhassa Herraa”. Rauhan kaipuu saa rukouksessa konkreettisia sisĂ€ltöjĂ€ kuten pyyntö rauhasta kaikkialle maailmaan tai toive yksimielisyydestĂ€ ja varjeluksesta.

Monipuolisemmin ja rikkaammin rauha on esillÀ saarnan jÀlkeen tulevassa yhteisessÀ esirukouksessa. SiinÀ rauha saa konkreettisia ja ajankohtaisia ilmenemismuotoja seurakunnan rukoillessa oman asuinpiirinsÀ ja koko maailman puolesta.

Yhteisen esirukouksen perusta on Jeesuksen opettaman IsĂ€ meidĂ€n -rukouksen pyynnössĂ€ “Anna meille tĂ€nĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ meidĂ€n jokapĂ€ivĂ€inen leipĂ€mme.” Esirukouksessa tĂ€mĂ€ pyyntö konkretisoituu siinĂ€ tilanteessa, missĂ€ seurakunta kulloinkin elÀÀ. Seurakunta asettuu kultaisen sÀÀnnön mukaisesti lĂ€himmĂ€isen asemaan etsimÀÀn hĂ€nen hyvÀÀnsĂ€. “Kaikki, minkĂ€ tahdotte ihmisten tekevĂ€n teille, tehkÀÀ te heille” (Matt. 7:12).

Rauhan kaipuu ja rauhan omistaminen ilmenevĂ€t ehkĂ€ vaikuttavimmin Herra armahda -laulun ja Kunnian yhteydessĂ€. Rauhaa kaipaavalle seurakunnalle kuulutetaan enkelten julistus “Kunnia Jumalalle korkeuksissa, maan pÀÀllĂ€ rauha ihmisillĂ€, joita hĂ€n rakastaa”.

Jumalan rakkaus Kristuksessa tulee seurakunnan keskuuteen sen viettÀessÀ messua. Ja tuo rakkaus vaikuttaa rauhan ihmisten kesken. Enkelten ylistys jouluyönÀ on vaikuttava viesti siitÀ, miten rauha murtautuu esiin pimeyden ja toivottomuuden keskellÀ.

Ehtoollinen – sovinnon ja rauhan ateria

Ehtoollinen on uuden liiton ateria. Uuden liiton sisÀllössÀ keskeistÀ on rauha Jumalan ja lÀhimmÀisen kanssa.

Ehtoollisrukouksen jĂ€lkeen seurakunta yhtyy IsĂ€ meidĂ€n -rukoukseen. Rukouksen jĂ€lkeen tuleva Herran rauha sai jo varhain paikkansa valmistuksena keskinĂ€iseen rauhan ja sovinnon toivottamiseen. KeskinĂ€iseen sovintoon velvoittivat myös Jeesuksen sanat: “Jos siis olet viemĂ€ssĂ€ uhrilahjaasi alttarille ja siinĂ€ muistat, ettĂ€ veljellĂ€si on jotakin sinua vastaan, niin jĂ€tĂ€ lahjasi alttarin eteen ja kĂ€y ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.” (Matt. 5:23-24.)

Rauhan ja sovinnon merkissĂ€ toteutuu nĂ€in ollen myös Herran rukouksen pyyntö “Anna meille meidĂ€n syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitĂ€ vastaan rikkoneet”.

Herran rauha voidaan tulkita myös synninpÀÀstöksi: “Herran rauha on julkinen synninpÀÀstö, puhdas evankeliumin ÀÀni, joka kuuluttaa syntien anteeksiantoa. Herran rauha on ainoa ja arvokkain valmistautuminen Herran pöytÀÀn, kun se otetaan uskossa vastaan itsensĂ€ Kristuksen lausumana.” (Luther)

Ehtoollisen ja rauhan yhteys ilmenee vielĂ€ Jumalan Karitsa -hymnissĂ€, missĂ€ hymnin lopussa armahda-pyyntö vaihtuu rauhan rukoukseksi “anna meille rauha”.

Rauhan pyyntö lÀhettÀÀ arkeen

Messun pÀÀtös, siunaus ja lĂ€hettĂ€minen, ilmentĂ€vĂ€t rauhan teemaa rohkaisuna arjen palveluun ja toimintaan. Herran siunaus siunaamisen muotona toistaa messussa moneen kertaan kaikuneen rauhan pyynnön. Siunaamiseen voi liittyĂ€ lĂ€hettĂ€minen. LĂ€hettĂ€misessĂ€ muistutetaan seurakuntaa siitĂ€, miten rauha ja Herran palvelu kuuluvat yhteen: “LĂ€htekÀÀ rauhassa ja palvelkaa Herraa iloiten.” Rauha ja ilo ovat Hengen hedelmiĂ€. Kristitty on aina Kristuksen palvelija ñ€“ niin messussa kuin arjessakin.

Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvÀlisen vastuun rukouspÀivÀÀ vietetÀÀn 24.10. Seurakunnissa tÀmÀ pÀivÀ on jumalanpalveluspÀivÀ, vaikka ei olekaan sunnuntai. Seurakunnan jumalanpalvelus voidaan viettÀÀ eri tavoin ja eri vuorokauden aikoina. RukouspÀivÀnÀ on luontevaa kutsua myös eri kristilliset yhteisöt yhteiseen rukoukseen ja todistukseen. Rauhan rukouspÀivÀn virikeaineistoa on saatavissa esimerkiksi JumalanpalveluselÀmÀn verkkosivuilta osoitteesta http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/ajank.html .

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.